Jak zacząć?

  1. Zgłoś dyrekcji placówki chęć zorganizowania i sprawowania opieki nad pracą koła LOP.
  2. Przedstaw swoim podopiecznym ogólne cele Ligi i informacje dotyczące zamierzeń realizacyjnych pracy koła.
  3. Zaproponuj wstąpienie do LOP swoim podopiecznym, co praktycznie sprowadza się do wyrażenia przez nich chęci uczestniczenia w pracy koła i wpłacanie rocznej składki.
  4. Dopełnij niezbędnych formalności związanych z organizowaniem pracy koła. Skontaktuj się z biurem Okręgu LOP w celu uiszczenia rocznych składek. Zarejestruj koło – pozostaw w biurze wypełniony protokół z założenia koła. Protokół dostępny jest  TUTAJ
  5. Wręcz otrzymane w biurze legitymacje członkom koła.
  6. Wspólnie z członkami koła LOP wybierzcie Zarząd Koła i zaplanujcie pracę roczną.
  7. Przy organizowaniu Koła LOP, planowaniu pracy, możesz skorzystać z pomocy instruktora LOP. W tym celu skontaktuj się z biurem Okręgu LOP.

Możesz zostać opiekunem koła LOP, bo masz w ręku następujące atuty: 

  1. Jesteś przekonany o konieczności kształtowania u swoich uczniów i podopiecznych postaw sprzyjających ochronie przyrody.
  2. Masz zainteresowania przyrodnicze, interesuje Cię stan i ochrona przyrody, szczególnie na terenie zamieszkania.
  3. Znasz warunki pracy szkoły (przedszkola) i możliwości wykorzystania ich w pracy koła LOP.
  4. Znasz umiejętności swoich podopiecznych, możliwości ich praktycznego udziału w pracy koła.
  5. Cechuje Cię otwartość, masz umiejętność kierowania grupą i inicjowania wspólnych działań.
  1. Dopełnienie niezbędnych formalności związanych z organizowaniem szkolnych oraz przedszkolnych kół LOP.
  2. Sprawowanie pieczy nad wyborem konkretnych zadań do planu rocznego i doborem aktywizujących sposobów realizacji.
  3. Czuwanie nad merytoryczną stroną pracy koła.
  4. Otwartość na propozycje płynące z zewnątrz, dotyczące konkursów, spotkań szkoleniowych, imprez i akcji o większym zasięgu.
  5. Dbanie o rozpropagowanie w swojej placówce działalności koła LOP i włączenie do współpracy dzieci i młodzieży niezrzeszonej w LOP.

Plan pracy sporządzany na użytek koła LOP jest spisem celowych działań (zadań). Opracowywany jest na dany rok szkolny. Ilość zaplanowanych zadań jest dowolna i zależy od warunków pracy placówki oraz wieku i poziomu kształcenia uczniów lub dzieci przedszkolnych.

Dobre plany charakteryzują się realnymi możliwościami danej placówki i w związku z tym są niepowtarzalne.

Zasady planowania pracy pozostają stałe:

  •  Zaczynać należy od ustalenia kierunków i celów działania. Postawienie sobie pytania co chciałbym osiągnąć pracując z dziećmi i młodzieżą w kole LOP, jest podstawą skonkretyzowania zadań – wyznacza kierunek działań.

    Takie sformułowania jak: rozpropagowanie idei ochrony przyrody, rozpoznanie stanu środowiska w miejscu zamieszkania, poznanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy, wykształcenie postaw przyjaznych dla środowiska, rozwijanie czytelnictwa popularnonaukowego, rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiedzy przyrodniczej, to przykłady kierunków działań. Spróbujemy je ustalić na użytek swojej pracy.
    To jak je sformułujemy, jaki poziom szczegółowości w nich zawrzemy, nie jest najważniejsze. Nie musimy ich nawet zapisywać w planie pracy. Najważniejsze by planowaniu pracy towarzyszyła świadomość, że wiemy w jakim kierunku zmierzamy.

  • Planowanie jest procesem, w którym uczestniczą członkowie koła i opiekun. Jest to niezwykle ważny element współdziałania, w którym rysują się zakresy aktywności uczniów (członków koła) i opiekuna.

    Wspólnie rozpatrujemy i dyskutujemy:
    a)      kierunki działań w danym roku szkolnym,
    b)      zadania mające dostarczyć wiedzy i możliwości nabycia praktycznych umiejętności,
    c)      sposoby realizacji zadań; (ich dobór bardzo ściśle związany jest z poziomem kształcenia, ma zaktywizować zespół, dostarczyć przeżyć i emocji),
    d)      udział konkretnego zespołu osób w realizacji poszczególnych zadań z wytypowaniem osób odpowiedzialnych,
    e)      terminy realizacji zadań.

  • Plan pracy koła należy spisać i podać do wiadomości wszystkich członków oraz dyrekcji placówki (rady pedagogicznej), by stał się częścią planu dydaktyczno-wychowawczego placówki.

Formy zapisu planu są dowolne. Zwykle przybierają postać tabeli.

Przedstawiamy spis zadań wybranych spośród realizowanych przez koła LOP w różnych typach szkół i przedszkoli.

Nie są one uporządkowane według celów, haseł, nie zawsze można odczytać też sposoby i warunki ich realizacji. Możemy je wykorzystać w swojej pracy pod warunkiem, że potraktujemy je w sposób twórczy.

Oto one:

  • spotkanie z członkami LOP z innej szkoły lub przedszkola w celu wymiany doświadczeń, bądź wspólnych działań,
  • spotkania i wyjazdy z przyrodnikami, członkami organizacji ekologicznych lub osobami związanymi zawodowo z ochroną przyrody i środowiska,
  • udział w prelekcjach, odczytach organizowanych przez instytucje naukowe,
  • uczestniczenie w zajęciach na terenie Ogrodu Botanicznego, Ogrodu Zoologicznego, Muzeum Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawczej „Salamandra” w Myśliborzu z udziałem pracowników tych instytucji,
  • uczestniczenie w obozach, zielonych szkołach, rajdach pieszych i rowerowych związanych z edukacją przyrodniczą,
  • zorganizowanie zwiadu ekologicznego,
  • uczestniczenie w wycieczce „Ciekawostki dendrologiczne”,
  • zorganizowanie zimowego wypadu połączonego z dokarmianiem zwierząt, do lasu z udziałem leśnika lub myśliwego,
  • opracowanie ankiety skierowanej do mieszkańców osiedla na temat zaśmiecania środowiska oraz przeprowadzenie ankiety i wykorzystanie jej wyników do zmiany własnych zachowań,
  • opracowanie ekodeklaracji dotyczącej utrzymania czystości najbliższego otoczenia,
    interwencje u władz lokalnych w sprawie wycinania drzew, dzikich wysypisk śmieci i t.p.,
  • udział w ekologicznych imprezach i festiwalach organizowanych przez miejscowe instytucje pozaszkolne,
  • organizowanie lub udział w heppeningach np.”Dzień bez samochodu”, Dzień bez papierosa”, „Dzień Ziemi”,
  • przygotowanie inscenizacji według własnych scenariuszy lub proponowanych w czasopismach przyrodniczych, poruszających problematykę zachowań i postaw w określonych, zagrażających przyrodzie sytuacjach,
  • pisanie artykułów do gazetek szkolnych i gazet lokalnych na tematy związane z ochroną przyrody i edukacją ekologiczną,
  • zorganizowanie akcji „Dzień ciszy w szkole”, „Dzień LOP w szkole” i t.p.,
  • organizowanie sesji, festiwalu filmów przyrodniczych,
  • wdrożenie systemu segregacji i zagospodarowania odpadów oraz surowców wtórnych w szkole,
  • przygotowanie i wygłoszenie pogadanek, referatów, prelekcji np.: „Tropikalni goście w naszych ogródkach”, „Zabytkowe parki”, „Puszcze polskie”, „Silne światła zagrożeniem dla zwierząt”, „Czy technika i cywilizacja to dobrodziejstwo ludzkości”, „Historia ruchu ochrony przyrody w Polsce”, „Sylwetki polskich propagatorów ochrony przyrody”,
  • prowadzenie obserwacji fenologicznych,
  • prowadzenie obserwacji zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku,
  • rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów,
    ocena stanu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego najbliższej okolicy (np. z wykorzystaniem skali porostowej),
  • opracowanie monografii wybranego terenu zieleni,
  • wykonanie planu terenu zielonego znajdującego się wokół szkoły i wykorzystanie go w celach poznawczych,
  • wykonanie albumów np. „Ciekawe obiekty przyrodnicze naszej okolicy”,
  • opracowanie mapy występowania pomników przyrody na terenie gminy,
  • wykonanie monografii „Moje ulubione drzewo”,
  • realizacja projektów np. na temat „Odpadów”,
  • utrzymanie kącika przyrody, biblioteczki przyrodniczej, videoteki, i t.p.,
  • pokaz: jak można zrobić karmniki z tłuszczu i nasion?,
  • wykonanie i zawieszenie karmników w najbliższym przedszkolu lub domu rencisty,
  • wykonanie i zawieszenie budek lęgowych dla ptaków,
  • zbieranie pieniędzy, kocy i karmy dla Schroniska dla zwierząt,
  • udział w „Wigilii dla zwierząt” – zbiórka pieniędzy na leki dla zwierząt będących w Schronisku,
  • dokarmianie bezdomnych psów i kotów,
  • sadzenie drzew w ramach akcji: „Każda klasa ma swoje drzewo”, „Pierwszaku posadź drzewo”, „Drzewko gimnazjalisty”,
  • przygotowanie i udział w konkursach klasowych międzyklasowych i międzyszkolnych np. na plakat, plakietkę, gazetkę z okazji „Dnia Ziemi”, „Dnia ochrony środowiska” lub na artykuł, wiersze i rysunki na dany temat,
  • organizowanie wystaw np. „Zdrowa żywność”, „Opakowania ekologiczne”, „Moje przyrodnicze hobby” oraz wystaw muszli, suchych bukietów, grzybów, znaczków pocztowych o tematyce przyrodniczej, albumów przyrodniczych, zielników, czasopism i książek przyrodniczych,
  • udział w wyjazdowych warsztatach ekologicznych do ciekawych obiektów przyrodniczych na terenie naszego województwa,
  • włączenie się do akcji i imprez proponowanych i realizowanych przez urzędy i inne niż Liga organizacje, mające na celu edukację ekologiczną,
  • włączenie się do Kampanii Niezapominajkowej
  • Głównym polem Twojego działania jest macierzysta placówka i Twoi podopieczni Daj jednak sobie i swoim uczniom możliwość poczucia, że jesteście częścią dużej, mającej olbrzymi dorobek organizacji.

  • Jako opiekun koła LOP postaraj się wybrać i wprowadzić do rocznego planu pracy akceptowane przez LOP obchody specjalne, takie jak:

    1-7 kwietnia – Tydzień czystości wód,
    1 kwietnia – 31 maja – Dni Lasu i Zadrzewień,
    22 kwietnia – Międzynarodowy dzień Ziemi,
    15 maja– Święto niezapominajki,
    5 czerwca – Światowy Dzień Ochrony Środowiska,
    1-30 września– Sprzątanie Świata,
    1-31 października – Dni Ochrony Przyrody.

    Te obchody mają przede wszystkim znaczenie propagandowe. Przypominają dużej części naszego społeczeństwa o potrzebie ochrony przyrody i środowiska. Taką samą rolę mogą spełnić w społeczności dzieci i młodzieży.

    Wykorzystaj te obchody do spopularyzowania działania LOP i zachęcenia dzieci i młodzieży do systematycznego, a nie tylko akcyjnego i biernego w nich uczestnictwa.
  • Sugestię Zarządu Okręgu LOP we Wrocławiu, skierowaną do opiekunów jest, by raz w roku zorganizować Dni lub Dzień Ligi Ochrony Przyrody.

    Wyjątkowość tego Dnia polegałaby na wykonaniu zadań o znaczącym, propagandowym charakterze, w którym wzięliby udział uczniowie całej szkoły. Byłaby to również okazja do przedstawienia problematyki, jaką zajmują się członkowie LOP i pochwalenie się dokonaniami.

    Członkowie Zarządu Okręgu LOP będą zainteresowani tą formą propagowania ochrony przyrody i chętnie skorzystają z zaproszenia, by być pośrednikiem w przekazywaniu dobrych doświadczeń i sukcesów w pracy z młodzieżą innym opiekunom.

  • Zarząd Okręgu LOP organizuje raz do roku „Sejmik ekologiczny”, w którym uczestniczą wyróżniający się w pracy opiekunowie kół LOP oraz uczniowie – laureaci konkursów.

    Mają oni możliwość poznania się, wymiany doświadczeń i spotkania z przedstawicielami władz i instytucji – sprzymierzeńcami działań Ligi.

  • Przy Zarządzie Okręgu LOP we Wrocławiu powołany jest i pracuje Dolnośląski Komitet Olimpiady Wiedzy Ekologicznej, organizowanej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

  • Zarząd Okręgu LOP we Wrocławiu organizuje coroczne szkolenia i wyjazdowe warsztaty ekologiczne dla opiekunów kół LOP.

  • W biurze Zarządu Okręgu możesz załatwić sprawy dotyczące:
    -prelekcji,
    -wypożyczenie filmów,
    -skorzystać z biblioteki,
    -zakupu książek przyrodniczych,
    -zakupu znaczków LOP,
    -zakupu tablic „Rośliny chronione”, „Zwierzęta chronione”

  • W biurze zarządu Okręgu zatrudniony jest instruktor terenowy, który udziela pomocy instruktażowej i szkoleniowej opiekunom i zarządom kół LOP, współdziała przy organizowaniu zebrań założycielskich kół LOP, współdziała przy programowaniu pracy kół LOP.